Actueel

Thuiswerken: hoe werk je op een veilige manier thuis?

Thuiswerken. Een onderwerp en vraagstuk dat steeds actueler wordt nu het aantal besmettingen omlaag gaat, de vaccinatiesnelheid flink op gang is gekomen en het daarmee ook weer mogelijk wordt om wat vaker naar kantoor te gaan. In zorg en welzijn kijken we terecht voornamelijk naar de zorgverleners die niet thuis konden werken en juist in de ‘frontlinie’ hebben gestaan. Maar het is ook belangrijk om het ondersteunend personeel, dat voornamelijk thuis heeft gewerkt het afgelopen jaar, niet te vergeten.

Vanuit ZorgZijn Werkt en Care2Care willen we daarom ook aandacht besteden aan deze groep door het te hebben over thuiswerken na Corona, en daarbij de vraag te stellen hoe je hier als werkgever mee omgaat, wat de mogelijkheden zijn en waar je rekening mee moet houden. 

Hierin nemen we je mee in een drietal artikelen, met als doel om een beeld te geven van het vraagstuk, de mogelijkheden die de situatie biedt en om een stimulans te bieden er binnen de organisatie mee aan de slag te gaan.  

Afgelopen twee weken zijn het eerste en het tweede deel van dit drieluik geplaatst. Vandaag, in het derde en laatste deel gaat het over gezond en veilig thuiswerken. Waar moet je als werkgever, maar ook als werknemer rekening mee houden. Hierin staan ook een aantal praktische tips voor de thuiswerkende medewerker. 

We gaan hierover graag met jullie in gesprek, om jullie ideeën, aanpak en eventuele vragen omtrent thuiswerken te horen. Op dinsdag 12 oktober van 09.30 tot 11.00 uur is hiervoor de gelegenheid. Meld je hier direct aan. ​

Gezond en veilig thuiswerken

“De werkgever moet zorgen voor een gezonde en veilige werkplek voor de werknemer en voor een inrichting van de werkplek die aan de persoonlijke eigenschappen van de werknemer is aangepast. Dit geldt ook voor je thuiswerkplek. Dit wordt de zorgplicht van de werkgever genoemd.” Overigens is de mate waarin de werkgever hier invulling aan kan geven, afhankelijk van wat redelijkerwijs gevraagd kan worden. Maar het is dus wel degelijk van belang om hier als werkgever over na te denken. Tijdens corona werd er bijvoorbeeld amper op kantoor gewerkt en konden faciliteiten makkelijk mee naar huis worden genomen. Echter, wanneer mensen ook weer naar kantoor gaan, zullen deze spullen (deels) weer terug moeten naar kantoor. Hoe los je dit op? Is het bijvoorbeeld mogelijk om medewerkers een vergoeding te geven, waarmee ze zelf bepaalde faciliteiten aan kunnen schaffen? Of zijn deze kosten voor de werknemer zelf? Ga hierover in gesprek met je medewerkers. Zij weten het beste wat wel en niet werkt. 

Tips voor thuiswerken

TNO, ARBO en VMN hebben een infographic gemaakt met tips voor het inrichten van je thuiswerkplek. Daarnaast heeft TNO ook de korte e-learning 'Fit en gezond thuiswerken' ontwikkeld met veel praktische tips hoe je je thuiswerkplek goed kan inrichten. Tot slot heeft TNO ook de checklist ‘BAS’ (Beter Achter je Schermen) met als doel om werkgevers en werknemers te ondersteunen bij het gezond inrichten van hun thuiswerkplek. 

Daarnaast hebben we een adviseur gezondheid en vitaliteit gesproken die haar collega’s adviseert over ergonomisch werken, en zij heeft ook een aantal tips waar je op moet letten: 

  1. Zorg dat je met je onderarmen op de tafel kunt steunen met ontspannen schouders;
  2. Zorg ervoor dat de bovenzijde van je beeldscherm op ooghoogte staat; 
  3. Probeer zoveel mogelijk gebruik te maken van snel- en functietoetsen, en zo min mogelijk van je muis; 
  4. Zorg voor voldoende natuurlijke lichtinval dat niet direct op je beeldscherm valt; 
  5. Zorg af en toe voor (ingeplande) afleiding. 

Lees hier tien tips uit de coronakrant om het thuiswerken zo aangenaam mogelijk te maken.

Creatieve tips

Je hebt niet altijd alles in huis om je werkplek volledig professioneel arbo-proof in te richten, en daarnaast kost dat vaak ook erg veel geld. Probeer daarom ook een beetje creatief te zijn bij het inrichten van je werkplek:  

  1. Kussen op je stoel zorgt voor een meer ontspannen houding; 
  2. Verhoog je laptop met boeken; 
  3. Gebruik bijvoorbeeld een schoenendoos als voetensteun; 
  4. Ga af en toe actief zitten met een zit-/gymbal; 
  5. Zet een timer om herstelmomenten in te lassen; 
  6. Ga af en toe staand werken door je laptop op een strijkplank te zetten. 
Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van geanonimiseerde cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren en voor de analyse van onze website. Deze cookies kun je niet uitzetten. Bij het tonen en afspelen van YouTube video's worden cookies van derden geplaatst. Deze cookies van derden kun je wel uitzetten. Klik op "Akkoord" als je akkoord gaat met dit gebruik van cookies, klik op "Aanpassen" voor meer informatie en om zelf te bepalen welke cookies deze website plaatst.

Deze website maakt gebruik van geanonimiseerde cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren en voor de analyse van onze website. Deze cookies kun je niet uitzetten. Bij het tonen en afspelen van YouTube video's worden cookies van derden geplaatst. Deze cookies van derden kun je wel uitzetten. Klik op "Akkoord" als je akkoord gaat met dit gebruik van cookies, klik op "Aanpassen" voor meer informatie en om zelf te bepalen welke cookies deze website plaatst.