Thema's / Behoud van medewerkers

Hoe behoud je medewerkers voor de sector Zorg en Welzijn?

Als je medewerkers wilt behouden voor je organisatie, dan is het belangrijk om met hen in contact te blijven. Blijf met ze in gesprek en bespreek wat hen echt bezighoudt. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want waarover heb je het dan? En kun je zomaar alles met je medewerkers bespreken, of zitten hier ook grenzen aan?

Waar gaat duurzame inzetbaarheid over?

Wanneer je aandacht hebt voor het behoud van je medewerkers, dan ben je bezig met hun duurzame inzetbaarheid. Dit onderwerp kent veel definities en invalshoeken. Onder duurzame inzetbaarheid verstaan wij: het vermogen van werkenden om nu en in de toekomst toegevoegde waarde in het werk te leveren en te ervaren.

Bron: NPDI/TNO.

Volgens het model van NPDI/TNO richt duurzame inzetbaarheid zich op vier onderdelen:

  1. Gezondheid en energie
  2. Motivatie en betrokkenheid
  3. Werk en privé balans
  4. Vakkennis en vaardigheden

Zoek de balans

Bij duurzame inzetbaarheid is het belangrijk dat medewerkers in balans zijn. Daarbij moeten de vier genoemde thema’s in evenwicht zijn. Wanneer een medewerker heel erg betrokken en gemotiveerd is, dan kan dit een eventueel gebrek aan vakinhoudelijke kennis deels compenseren. En wanneer de medewerker fit en gezond is, dan kan dat een eventuele tegenslag vanuit de privésituatie enigszins compenseren.

Daarom is het als leidinggevende van belang om over elk van deze thema’s in gesprek te gaan met je medewerkers. En voor medewerkers is het juist van belang om in te zien dat elk thema belangrijk is en bijdraagt aan de eigen inzetbaarheid. Klik hier voor een voorbeeld met vragen die je tijdens een jaargesprek aan je medewerkers kunt stellen.

Maak inzetbaarheid bespreekbaar

Mag je thema’s als gezondheid, de werk-privé balans of motivatie wel bespreken met je medewerkers? Is dat niet te privé? Deze reacties horen we vaker van leidinggevenden. Natuurlijk is het lastig om over deze onderwerpen in gesprek te gaan, maar dit is zeker niet onmogelijk.

Rollen en verantwoordelijkheden

Zowel een leidinggevende als een medewerker heeft de verantwoordelijkheid om bij te dragen aan de duurzame inzetbaarheid van de medewerker. De rollen zijn hierbij verschillend. Zo heeft de leidinggevende vooral een faciliterende rol en zal de medewerker meer de regie moeten pakken.

Het is belangrijk om deze rollen en verantwoordelijkheden voor beide partijen helder te hebben. Ga hierover vervolgens met elkaar in gesprek. Voer een goede dialoog en besprek wie welke taken kan uitvoeren, zonder verwijten. Houd als doel de inzetbaarheid van medewerkers voor ogen. In de huidige functie, de huidige organisatie of eventueel in een andere organisatie, maar wel binnen de sector. Uiteindelijk zijn beide partijen hiermee geholpen.

Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van geanonimiseerde cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren en voor de analyse van onze website. Deze cookies kun je niet uitzetten. Bij het tonen en afspelen van YouTube video's worden cookies van derden geplaatst. Deze cookies van derden kun je wel uitzetten. Klik op "Akkoord" als je akkoord gaat met dit gebruik van cookies, klik op "Aanpassen" voor meer informatie en om zelf te bepalen welke cookies deze website plaatst.

Deze website maakt gebruik van geanonimiseerde cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren en voor de analyse van onze website. Deze cookies kun je niet uitzetten. Bij het tonen en afspelen van YouTube video's worden cookies van derden geplaatst. Deze cookies van derden kun je wel uitzetten. Klik op "Akkoord" als je akkoord gaat met dit gebruik van cookies, klik op "Aanpassen" voor meer informatie en om zelf te bepalen welke cookies deze website plaatst.