Thema's / Behoud van medewerkers

Maak van vitaliteit een prioriteit en krijg tevreden cliënten

Wanneer we met HR-adviseurs van zorg- en welzijnsorganisaties over vitaliteit praten, horen we regelmatig dezelfde opmerkingen voorbij komen. ‘Wij vergoeden de kosten van de sportschool’, ‘we bieden yogalessen aan’ of ‘we organiseren jaarlijks een sportdag’. Natuurlijk dragen deze acties bij aan de vitaliteit van medewerkers en komen ze daardoor hun inzetbaarheid ten goede. Vitaliteit omvat echter meer dan alleen sport.

De bovengenoemde voorbeelden zijn onderdeel van de secundaire arbeidsvoorwaarden in het personeelsbeleid van veel werkgevers in Zorg en Welzijn. Hoewel deze voorbeelden als doel hebben om de fysieke vitaliteit van medewerkers te vergroten, blijken ze in de praktijk niet voldoende te zijn. Dit komt doordat intrinsieke motivatie een belangrijke succesfactor is voor vitale medewerkers. Begin daarom liever met bewustwording en een breder pallet van activiteiten.

Om je op weg te helpen, hebben we een handig overzicht gemaakt met activiteiten die je kunt aanbieden.

Waar gaat vitaliteit over?

Vitaliteit draait om drie dimensies: energie, motivatie en veerkracht. Deze leggen we hieronder uit:

  • Energie gaat over je fysiek en mentaal energiek voelen.
  • Motivatie houdt in dat je doelen stelt en moeite doet om deze doelen te behalen.
  • Veerkracht draait om het vermogen om met de dagelijkse problemen en uitdagingen van het werk en leven om te gaan.

Bron: Strijk et al., 2015.

Wat is het verschil tussen vitaliteit en duurzame inzetbaarheid?

Vitaliteit betekent levensenergie en gaat over hoe je in het leven staat. Dit begint al bij je geboorte en duurt zolang als je leeft. Duurzame inzetbaarheid kent veel definities, maar wij verstaan hier het volgende onder: het vermogen van werkenden om nu en in de toekomst toegevoegde waarde in het werk te leveren en te ervaren*. 

Bron: NPDI/TNO

Vitaliteit levert dus een bijdrage aan de duurzame inzetbaarheid van medewerkers, en duurzame inzetbaarheid is directer verbonden aan het werkzame bestaan van iemand. Wil je meer weten over dit grote containerbegrip, en hoe je dit integraal inpast in je organisatie? Klik dan hier.

Hoe kan ik vitaliteit het beste aanpakken?

Begin klein. Bespreek vitaliteit bijvoorbeeld als onderwerp tijdens een werkoverleg of jaargesprek. Maak medewerkers bewust van hun eigen vitaliteit en laat ze hier een testje over invullen. Bevorder eigen initiatieven. Gebruik de expertise van collega’s die al buiten hun werk iets met vitaliteit doen. Organiseer een lunchwandeling, of ga eens buiten vergaderen. Begin klein en maak het onderwerp bespreekbaar.

Wat levert investeren in vitaliteit op?

Uit onderzoek van Gallup (2012) blijkt dat investeringen in vitaliteit het volgende opleveren voor een organisatie:

  • Gemiddeld 37% minder verzuim
  • Afname van 25 – 65% in het verloop van personeel
  • 50% minder veiligheidsincidenten
  • Toename van productiviteit met ruim 20%
  • Hogere klanttevredenheid van 10%

Deze mooie resultaten maken investeren in vitaliteit voor een werkgever erg interessant. De cijfers tonen aan dat investeren in de vitaliteit van medewerkers een grote bijdrage kan leveren aan de duurzame inzetbaarheid (en het behoud) van medewerkers. Bovendien kan dit een deel van de oplossing zijn voor de arbeidsmarktvraagstukken in de sector. Maak daarom van vitaliteit een prioriteit!

Bekijk ook onderstaande video om meer te leren over vitaliteit:

Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van geanonimiseerde cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren en voor de analyse van onze website. Deze cookies kun je niet uitzetten. Bij het tonen en afspelen van YouTube video's worden cookies van derden geplaatst. Deze cookies van derden kun je wel uitzetten. Klik op "Akkoord" als je akkoord gaat met dit gebruik van cookies, klik op "Aanpassen" voor meer informatie en om zelf te bepalen welke cookies deze website plaatst.

Deze website maakt gebruik van geanonimiseerde cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren en voor de analyse van onze website. Deze cookies kun je niet uitzetten. Bij het tonen en afspelen van YouTube video's worden cookies van derden geplaatst. Deze cookies van derden kun je wel uitzetten. Klik op "Akkoord" als je akkoord gaat met dit gebruik van cookies, klik op "Aanpassen" voor meer informatie en om zelf te bepalen welke cookies deze website plaatst.