Thema's / Opleiden voor de toekomst

Interview praktijkleren: van aanbodgericht naar vraaggericht

Annette Haselhoff is coördinator Praktijkleren bij ’s Heeren Loo. De zorginstelling heeft het praktijkgestuurd onderwijs al op verschillende locaties in het land ingevoerd. Sinds september 2019 is ’s Heeren Loo Noordwijk hier ook mee gestart, samen met het ROC Mondriaan Leiden. Ongeveer 80 leerlingen volgen op dit moment de opleiding. Het team coördinatoren Praktijkleren regio Noordwijk, Zuid Holland en Monster coördineren het proces rondom het praktijkgestuurd onderwijs. In dit interview vertelt Annette ons meer hierover.

Kun je wat meer vertellen over wat praktijkgestuurd leren inhoudt?

“Het is een praktijkgestuurd onderwijsaanbod dat uitgaat van de motivatie en de praktijkvraag van de student. Natuurlijk staat de cliënt hierbij centraal. In overleg met begeleiders en docenten bepaalt de student zelf de route door het kwalificatiedossier. De te ontwikkelen onderwijsproducten (workshops, leerwerkprestaties, reflectieverslagen e.d.) zijn dan ook gerelateerd aan het kwalificatiedossier. De resultaten leiden tot een volwaardig beroepsdiploma en hierbij is het kwalificatiedossier leidend. Ook geven experts uit de praktijk kennisworkshops. De ervaringen van de studenten worden gekoppeld aan theorie. Daarnaast dagen we de student uit om te reflecteren op eigen handelen. Zo ontstaat integratie van werken en leren. Tijdens het leerproces wordt de student begeleid door gediplomeerde zorgprofessionals (werkbegeleiders), praktijkopleiders en docenten (coach). Ze werken hierbij intensief samen.”

Voor wie is de opleiding bedoeld?

“De deelnemers aan het praktijkgestuurd onderwijs zijn erg divers. Denk hierbij aan vaste medewerkers, startende leerlingen en zij-instromers. We bieden de volgende opleidingen nu aan: Persoonlijk begeleider gehandicaptenzorg, Maatschappelijke zorg en de combi opleiding Verzorgende IG/Maatschappelijke Zorg.”

Hoe ziet de opleiding eruit?

“In de eerste tien weken leert de student vooral wat het praktijkgestuurd leren inhoudt en hoe hij dit zelf vorm kan geven. Na deze tien weken heeft de student zijn eerste leervragen helder en gaat hij hiermee aan de slag. Hij onderzoekt zijn leervraag op verschillende plekken: in de praktijk, bij collega's, in boeken, op het internet enzovoorts. Ook maken de docenten van het ROC Mondriaan workshops van deze leervragen. De vragen van de verschillende studenten worden geclusterd en in de opvolgende tien weken behandeld. De studenten krijgen licenties zodat ze overal en gemakkelijk aan hun studie kunnen werken. Ter ondersteuning krijgt elke student een Talent Motivatie Analyse (TMA) aangeboden, waarna er een gesprek volgt en de leerstijl van de student wordt besproken.”

“Om de tien weken is er een leerplangesprek. Hierbij zijn de student, coach, werkbegeleider en coördinator aanwezig. Centraal staat wat de leervragen zijn van de student en waar de student zich verder in wil ontwikkelen. Vervolgens wordt er een plan gemaakt voor de komende tien weken. In het leerplangesprek monitoren we waar de student nu staat en waar hij nog aandacht aan moet besteden. De duur van de opleiding is op maat en afhankelijk van de voorgeschiedenis en in welk tempo de student alles oppakt.”

Hoe lang zijn jullie bezig geweest met de voorbereidingen?

“In het merendeel van de regio’s binnen ’s Heeren Loo is het praktijkgestuurd leren al opgestart. Hier hebben wij veel kennis vandaan kunnen halen en dit werkte in ons voordeel bij het vormgeven en opstarten van deze onderwijsvorm in onze regio. Uiteindelijk heeft ons proces ongeveer driekwart jaar geduurd.”

Wat zijn de eerste reacties op het traject?

“De meeste studenten zijn heel enthousiast en voor sommigen is het wel even schakelen. Het is een hele klus om zelf de leervragen te bedenken. Sommigen pakken het snel op en anderen hebben er meer moeite mee. Ook voor de coaches en werkbegeleiders is het omdenken. De coaches en werkbegeleiders ondersteunen de student in het stellen van de juiste vragen en het vinden van de juiste antwoorden. De werkbegeleiders worden door ons getraind en ondersteund om de student coachend zijn weg te laten zoeken. Tijdens dit traject begeleiden de werkbegeleiders de studenten op een coachende manier.”

Hoe gaan jullie verder met het traject?

“Wij blijven het praktijkgestuurd leren doorontwikkelen en passend maken naar de vraag van nu en de praktijk. We streven naar nog meer maatwerk binnen de opleiding voor onze studenten. De scholing van de werkbegeleiders heeft bij ons ook de prioriteit, zodat zij weer een passende ondersteuning kunnen bieden aan de student. Vanaf september is er de mogelijkheid om vier keer per jaar in te stromen.”

Ben je na dit interview geïnspireerd en wil je verder in gesprek over deze manier van leren of ben je geïnteresseerd om als student in te stromen in dit traject? Neem dan gerust contact op met Annette Haselhoff via annette.haselhoff@sheerenloo.nl.

Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van geanonimiseerde cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren en voor de analyse van onze website. Deze cookies kun je niet uitzetten. Bij het tonen en afspelen van YouTube video's worden cookies van derden geplaatst. Deze cookies van derden kun je wel uitzetten. Klik op "Akkoord" als je akkoord gaat met dit gebruik van cookies, klik op "Aanpassen" voor meer informatie en om zelf te bepalen welke cookies deze website plaatst.

Deze website maakt gebruik van geanonimiseerde cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren en voor de analyse van onze website. Deze cookies kun je niet uitzetten. Bij het tonen en afspelen van YouTube video's worden cookies van derden geplaatst. Deze cookies van derden kun je wel uitzetten. Klik op "Akkoord" als je akkoord gaat met dit gebruik van cookies, klik op "Aanpassen" voor meer informatie en om zelf te bepalen welke cookies deze website plaatst.